מעגל בת מצווה

במעגל החוגגת וחברותיה יושבות על הרצפה בחדר מואר בנרות, במרכז המעגל מפה ועליה קלפים, מגש עם נרות לפי מספר המשתתפות,  קערת שוקולדים, גביע יין עם משקה אדום מתוק לא אלכוהולי.
 
בשלב הראשון:
המנחה מציגה את נערת  בת המצווה, שזה היום המיוחד שלה. שיחה קצרה לגבי הגיל המיוחד, המעבר מילדות לבגרות הנחגג בכל התרבויות בגיל זה .
 
בשלב השני:
המנחה מציגה את המשימות העיקריות של גיל ההתבגרות דרך מספר קלפים הפרושים על המפה:
  1. קלף של חיפושיות: פרידה מהילדות, מהדברים שמותרים לילדות ולא מקובלים יותר,  התמימות , המשחקים .
  2. קלף של אפרוח בוקע: מסמל התחלה חדשה - גם הגוף משתנה, גם היחסים עם הסביבה. הדילמה העיקרית בגיל זה היא - אני כבר לא ילדה אבל עדיין לא בוגרת.
  3. קלף של איילים נלחמים: סביב העניין הזה של "כבר לא ילדה אבל עוד לא בוגרת" ישנם הרבה מאבקים - עם המשפחה, וגם מאבקים פנימיים - עד כמה להיות עצמאית וגדולה, ובמה להשאר ילדה...
  4. קלף של דרורים פורחים מהקן: מסמל רכישת נפרדות מההורים – עצמאות, חופש, אבל גם יותר אחריות.
  5. קלף של אריות מזדווגים: מעודד שיחה על השינויים הגופניים המתרחשיפ במהפך מילדה לאישה: שערות, גוף מתעגל, ציצי, וסת. הילדה הופכת לפורייה. מפתחת עניין בבנים, סקרנות סביב מיניות ותחושות מיניות, עוברת מהפכה הורמונלית.
  6. קלף של עז מיניקה: מעלה את הנושא של נשיות, אמהות - מה העמדות , הרצונות והחששות של הנערות לגבי זה.
  7. קלף של ברבורים: התאהבויות, מציאת בן זוג . וגם עיסוק ביופי חיצוני וטיפוח.
  8. קלף של תוכי: המקום בקבוצת בני הגיל, כמה נכנעים ללחץ חברתי ומחקים אחרים, וכמה שומרים על אמירה אישית עצמאית?
לאחר מכן או תוך כדי - הנערות יעלו מהחוויות שלהן סביב העניינים שהזכרנו.
 
בשלב השלישי:
פרישת כל הקלפים על מפה. כל נערה בתורה תבחר שני קלפים - אחד עבור עצמה ואחד עבור בת המצווה .
הקלף אמור לייצג תכונה של בעלת המצווה או לברך אותה במשהו שהיא צריכה. כל משתתפת בתורה, לפני שהיא מדברת, מדליקה נר מהנר המרכזי הגדול (אותו הדליקה בעלת השמחה), אוכלת מהשוקולד ושותה מהכוס. לדוגמא: "אני איילת מברכת את אורטל בעלת השמחה בסבלנות ובגלל זה אני נותנת לה את קלף הצב, כי היא עושה דברים מהר ולפעמים אחר כך מצטערת על זה. לעצמי לקחתי פרפר כי אני אוהבת חופש ורוצה כבר לפרוש כנפיים".
 
לאחר שלב זה אם יש זמן, ניתן לעבוד בשיטת מסר מהקלף:
  • הבנות יעלו התלבטויות שונות וירימו בתורן קלף אקראי.
  • כל אחת תתבונן בקלף: מה המסר של הקלף לגבי ההתלבטות שהעלתה? במה לבחור?
  • האם יש בקלף מספר בעלי חיים, או אחד?
    מה היחסים ביניהם, או אם זו חיה בודדה באיזה מצב היא נראית?
    מה רואים ברקע? כל אלה יכולים לתת רמזים למסר.
    בנוסף ניתן לקרא על בעל החיים בחוברת ולקבל נקודות אחרות למחשבה.
  • האם יש תשובה או כיוון לגבי ההתלבטות?
 
 
 
FacebookGoogle+Twitter